Захист від штрафів: ТОП-5 лайфхаків

Захист від штрафів: ТОП-5 лайфхаків

Протягом другого кварталу 2023 року від наших клієнтів почастішали запити до Port Clearance на надання консультацій, що робити вантажовласнику, на якого тиснуть митні та правоохоронні органи.

Так, один із клієнтів отримав обшук в офісі за нібито підозрою правоохоронного органу у неправильному нарахуванні митних платежів за митною декларацією декілька років тому. Інші клієнти отримали запити митниці щодо надання документів за нібито підозрою у порушеннях умов митного режиму тимчасового ввезення. Ще один – отримав перевірку стану судна, що знаходилось у ремонті на СРЗ у митному режимі переробки.

Одночасно ми відзначаємо більш суттєву увагу митних органів до кожної поданої митної декларації безпосередньо при щоденному проходженні митних процедур. Ті дрібні невідповідності у документах, на які у минулі довоєнні часи митники навіть не звертали уваги, сьогодні іноді трактуються митницями як порушення норм митного законодавства.

Що саме змінилось у 2023 році? Негативний тренд збільшення тиску з боку митних та правоохоронних органів та збільшення перевірок митних декларацій пояснюється дуже просто. На жаль, падіння обсягів імпорту-експорту вантажів через митний кордон України у 2023 році призводить до суттєвого зменшення загальної кількості поданих митних декларацій та відповідного зменшення навантаження на окремого митного інспектора. І якщо раніше при великій кількості декларацій за робочу зміну у інспектора не було часу для поглибленого аналізу документів, то зараз, з падінням робочої завантаженості, у митників є дуже багато часу на ретельну перевірку кожного вантажу.

Аналогічна ситуація відбувається і на центральному рівні Держмитслужби, профільні Департаменти якої ініціювали з початку року безліч аудит-перевірок митних оформлень за минулі періоди. Це призвело до додаткових перевірок підрозділами аудиту митниць оформлень вантажів у минулому та, як наслідок, до надуманих протоколів та актів донарахування митних платежів.

І ми ще не знаємо, як будуть себе вести перевіряючі органи з 1 липня, коли буде скасовано мораторій на перевірки бізнесу…

Саме тому нагадуємо вантажовласникам, що усі підстави для складання протоколів у разі виявлення порушень чітко прописані у розділі МКУ «Порушення митних правил». У цьому розділі розглянуті види порушень, і з їхнього змісту можна легко визначити, чи є склад правопорушення у діях імпортера, брокера чи перевізника. Однак, що робити у випадках, коли в результаті аналізу документів та даних щодо вантажу митниця все-таки вирішує скласти протокол, але обвинувачена сторона з цим категорично не погоджується.

Після складання протоколу починається т.зв. «процедура дізнання», коли митниця має зібрати додаткову інформацію про подію і винести постанову про накладення штрафу на винну особу. Цей етап оточений масою домислів та чуток. Різні міфи, які витають серед вантажовласників та брокерів, часто призводять до помилкової тактики обвинуваченого у порушенні ще на етапі, коли митниця лише вирішує, складати протокол чи ні.

У цій статті ми розглянемо декілька таких міфів, щоб допомогти власникам вантажу мінімізувати наслідки складання митницею протоколів або уникнути нарахування штрафів.

Міф №1. Митниця має право вимагати письмові пояснення на будь-якому етапі митних процедур.

Не так. Одна з найголовніших помилок багатьох імпортерів – давати письмові пояснення митниці до офіційного складання протоколу. Як правило, у випадках, коли виявлено потенційний факт порушення, митниця хитрує. Імпортера інформують, що оформлення вантажу припиняється для аналізу, чи є у його діях факт порушення. І нібито для ухвалення цього рішення митниця просить імпортера або його брокера надати додаткову інформацію у вигляді письмового пояснення щодо цієї події (наприклад, чому в документах помилки та невідповідності, чому водій запізнився з доставкою вантажу до митниці, тощо). Імпортер, нічого не підозрюючи, надає пояснення, сподіваючись, що викладена в ньому інформація врятує його від протоколу, і оформлення вантажу продовжиться.

Митниця в цьому випадку робить все навпаки. Протокол складається на підставі додаткових даних, зазначених у поясненні імпортера. Найчастіше при аналізі товаросупровідних документів митниця не має чітких підстав стверджувати, що порушення є. Тому митниця хитрістю одержує додаткову інформацію від імпортера. І в переважній більшості імпортер або брокер у своєму поясненні відкриває митниці повністю або частково факти, які у подальшому стають основою протоколу.

Резюме: митниця зобов'язана спочатку скласти протокол, і вже після його складання викликати імпортера до митниці офіційним листом для надання пояснень за фактом виявленого порушення. Жодних письмових пояснень митниці до моменту складання протоколу надавати категорично не рекомендується!

Міф №2. Якщо митниця склала протокол, необхідно одразу готуватися до сплати штрафу.

Не так. Сам факт складання протоколу ще не означає необхідність сплату штрафу. Спочатку митниця має викликати для надання усних чи письмових пояснень усіх осіб, які мають відношення до факту порушення. Це можуть бути імпортер та експортер вантажу, митний брокер, водій автотранспортного засобу та інші особи, у т.ч. нерезиденти-вантажовідправники чи продавці. Крім цього, для встановлення істини митниця має провести необхідні експертизи, наприклад, провести оцінку товару у відповідного експерта або провести аналіз хімічного складу товару у лабораторії тощо.

На підставі отриманих від усіх сторін пояснень, експертних висновків та поданих товаросупровідних документів, поданих разом з митною декларацією, митниця і приймає рішення, чи винна особа у порушенні, і хто саме винен у порушенні.

Природньо, на цьому етапі українському власнику вантажу вкрай важливо бути проактивним: прибути до митниці у встановлений час, надати відповіді на всі питання митниці, озвучити аргументи на свій захист, при необхідності запросити та надати митниці додаткові документи вантажовідправника, перевізника, експерта та ін. Інакше кажучи, юридично захищати свої права.

Резюме: складання протоколу митницею – це лише факт початку процедури дізнання, і на цьому етапі якісний юридичний захист з боку вантажовласника дозволяє досягти анулювання протоколу та продовжити митні процедури з вантажем.

Міф №3. Якщо я не приїду особисто до митниці для надання усних пояснень, можна готуватися до сплати штрафу.

Не так. Якщо після складання протоколу Вас викликали до митниці надати пояснення, зовсім не обов'язково їхати до митниці особисто. Замість Вас туди може поїхати Ваш юрист чи адвокат. Юридично підковані та компетентні фахівці мають велику практику спілкування з правоохоронними органами та більш стійкі психологічно до діалогу з ними.

Завдання бізнесмена – займатись своїм бізнесом, а не розбиратися досконало у десятках тисяч процесуальних норм та положень законів, а також знати юридичні формулювання як таблицю множення. Віддайте процес Вашого захисту компетентним професіоналам, які мають необхідні юридичні знання та досвід захисту інтересів вантажовласників.

Крім цього, замість особистого візиту Ви маєте право відправити до митниці письмові пояснення рекомендованим листом чи кур'єром. Часто, кінцевий результат ніяк не залежить від способу надання митниці відповідей на питання, що їх цікавлять.

Резюме: особистий візит вантажовласника до митниці завжди можна замінити на візит адвоката або відправлення митниці письмових пояснень поштою.

Міф № 4. Митниця проводить експертизу товарів та документів, тому марно паралельно проводити свої власні.

Не так. Звісно, митниця обов'язково проводить свої експертизи. Проте іноді експерти, які опрацьовують такі запити митниці, заангажовані. Будучи комерційними організаціями, експерти отримують сплату від митниці за свої послуги, а тому залежні від кількості запитів від митниці. Це веде до схильності експертів видавати звіти з «потрібними» висновками для митниці.

Тому не лінуйтеся і не заощаджуйте гроші на проведення власних експертиз у тих експертів, які мають солідний досвід і репутацію на ринку. Експерти, які працюють у своїх нішах багато років, дуже дбайливі до кожного свого висновку, і ніколи не підуть на спотворення інформації для вигоди.

Резюме: завжди проводьте власні експертизи у незалежних експертів.

Міф №5. Якщо митниця винесла ухвалу про накладення штрафу, оскаржувати це марно.

Не так. Дуже часто в гонитві за кількісними показниками митниці складають протоколи навіть у тих випадках, коли сама митниця знає про їхню безперспективність. Іноді митниці проводять аналіз документів неякісно, іноді поспіхом не призначають необхідні експертизи, іноді погано збирають докази вини особи. Але плани щодо кількості протоколів женуть митниці вперед за марним складанням протоколів за надуманими фактами або, що ще гірше, з непідтвердженими та недоведеними звинуваченнями.

Тому ухвали про накладення штрафів можна і потрібно оскаржувати. Отримавши постанову про накладення штрафу та сам протокол, проаналізуйте їх разом із юристом, та спокійно підготуйте позовну заяву до суду. Суди проводять більш якісний розгляд матеріалів, ніж митниці, і анулюють більшість поспіхом сфабрикованих протоколів.

Резюме: навіть після накладення митницею штрафу необхідно користуватись можливістю оскарження протоколу у суді.

Якщо Ви зіткнулися із зупиненням митного оформлення за фактом виявлення порушення або митницею було складено протокол, і Ви не знаєте, що робити в такому випадку, Port Clearance готова надати повний спектр послуг, пов'язаних із захистом Ваших прав. Не займайтеся самолікуванням, довірте це професіоналам!