Заблоковані судна з експортом

Заблоковані судна з експортом

Дано:

Судно завантажено в українському порту експортною металопродукцією за пару днів до початку війни. З огляду на блокування морських портів через війну, судно з кінця лютого 2022 року застрягло у порту на 1,5 роки. Український продавець та іноземний покупець розпочали судову тяганину з приводу пошуку відповідального за шалені збитки через простоювання судна.

Питання:

Чи було можливим вивантажити товар на причал порту? Чи можливо було далі відвантажити його автотранспортом чи залізницею до інших пунктів пропуску на західних кордонах України? У якому митному режимі це повинно було відбуватись? Які митні податки необхідно було сплатити? Яка особа відповідальна за декларування товарів та сплату митних платежів?

Із цими запитаннями до консалтингової компанії Port Clearance звернулись іноземні адвокати, маючи за мету відстояти у суді права їх замовника-нерезидента. Отже, перед нами було поставлено завдання проаналізувати надані документи щодо проходження митних процедур під час вивезення із України експортного товару на конкретному судні, що знаходилось у порту протягом 2022-2023 років, та надати експертні висновки.

Зазначимо, що розв’язання проблеми виявилось складніше, ніж це вважалось для усіх на початку.

По-перше, митні органи виявились не дуже радими адвокатським запитам та надавали формальні відповіді або взагалі відмовляли у наданні певної інформації. Тому на отримання необхідних першоджерел адвокатам довелось витратити значно більше часу, ніж це передбачалось.

По-друге, протягом періоду з кінця лютого 2022 року до початку дії т.зв. «Зернового коридору» митні органи не мали чіткого рішення, що робити із заблокованими судами у портах. І рішення виносились індивідуально, у кожному конкретному випадку та з огляду на багато факторів: у якому митному режимі була завантажена продукція на судно (експорт чи транзит), у який митний режим товар декларується при зворотному вивантаженні на причал порту (імпорт, транзит, митний склад, тощо) та інші. Саме тому практика прийняття таких рішень свідчить про їх широку різноманітність, особливо у перші тижні війни. І це цілком зрозуміло з огляду на безпрецедентні умови, у яких знаходилась країна у той час.

Саме тому, нам довелось розглядати абсолютно усі можливі варіанти митних процедур у відношенні металопродукції.

І третє. Навіть якщо б не існувало митних обмежень щодо режимів реімпорту, транзиту та митного складу, у першій половині 2022 року були логістичні причини, які унеможливлювали залізничні перевезення з порту Південний до портів Дунаю чи Балтики. Через це за 2022 та 2023 роки жодне морське судно у портах, завантажене експортною металопродукцією, не було вивантажене у зворотному напрямку на причали порту для подальшого транспортування вантажів транзитом через територію України.

Однак незважаючи на декілька перешкод, нами було підготовлено експертний звіт, який містив аналітичні висновки щодо проходження митних процедур у кожному митному режимі. Цей звіт потрапив до іноземного суду, який наразі продовжує розглядати аргументи сторін.

Якщо Вашій компанії довелось відстоювати у господарському суді власні права у відношенні товару, що знаходився під митним контролем, консалтингова компанія Port Clearance завжди готова виступити експертом та підготувати аналіз митного законодавства України. Будемо раді Вашим зверненням!