Що не так зі строком доставки?

Що не так зі строком доставки?

Чому так довго чекати на електромобіль з Китаю? Це питання задає сьогодні кожен, хто купує авто у Китаї під замовлення. Отже, сьогодні поговоримо про логістичні тренди у 2-му кварталі 2024 року.

Ще у лютому-березні цього року автівки надходили з Китаю в Україну приблизно за 70-80 днів. 45-50 днів займало морське перевезення у контейнерах до портів Польщі або Румунії. Додаємо ще 2-3 тижні на очікування букінгу від контейнерної лінії на території Китаю, а також 10 днів для доставки автовозами з портів ЄС до Львову, Одеси або Києва. Логістика працювала більш-менш чітко, без суттєвих збоїв.

Однак у 2-му кварталі строки доставки суттєво погіршились. Так, у червні та початку липня строк доставки збільшився до 100-110 днів, а в окремих випадках - до 120 днів. Що змінилось?

Головна причина – це поведінка великих контейнерних гравців. Після того як у 1-му кварталі контейнерні судна почали обходити Африку для уникнення обстрілів з боку хуситів у Червоному морі, у контейнерних ліній стало бракувати контейнерних судів на маршруті Південно-Східна Азія – Європа. Це призвело до поступового скорочення на 10-15% кількості суден на цьому маршруті.

Як наслідок, скорочення кількості суден призвело до певного дефіциту вільних місць на судах. Це різко підвищило ставки контейнерного фрахту, починаючи з травня. Також дефіцит місць вплинув на швидкість очікування букінгу. В червні автівки простоювали у Китаї в очікуванні відвантаження морем у середньому від 3 до 4 тижнів.

Крім цього, контейнерні лінії пішли ще далі, і без якихось офіційних оголошень несподівано почали змінювати власні маршрути.

Так, до травня лінія Маерськ при доставці контейнеру на маршруті Шанхай-Констанца мала тільки 1 транзитний порт перевалки – Порт-Саїд (Єгипет). Однак, у травні океанські контейнеровози з Шанхаю почали вивантажувати контейнери у Барселоні (Іспанія), тобто на маршруті Шанхай-Констанца з’явився додатковий порт перевалки. Це призвело до збільшення морської доставки на 3,5-4 тижні!

Звісно, що сперечатись з лінією Маерськ, яка в одноосібному порядку змінила маршрут та збільшила строк доставки контейнерів, неможливо. Оскільки Маерськ, як і будь-яка інша контейнерна лінія світу, не несе жодної відповідальності за строк доставки, про що прямо вказує на офіційному сайті.

Отже, коли українські замовники почали отримувати у червні-липні автівки з Китаю з запізненням на 1-1,5 місяці, вони стали скаржитись на непрофесійність логістичних компаній та іноді вимагати компенсації за запізнення. Емоції отримувачів можна зрозуміти з огляду на внутрішні проблеми з попитом у країні та руйнування електрогенеруючої системи.

Однак таке збільшення строків доставки жодним чином не пов’язане з поганою організацією доставки експедиторськими компаніями. І тим більше жоден з українських експедиторів не може сплачувати якісь компенсації отримувачам автівок за запізнення, оскільки у договорах із контейнерними лініями чітко зазначена відсутність таких компенсацій з боку ліній.