Зміни процедури тимчасового ввезення

Зміни процедури тимчасового ввезення

У квітні відбулись суттєві зміни щодо режиму тимчасового ввезення. Оскільки серед наших клієнтів є багато фрахтувальників іноземних морських суден, ввезених тимчасово в Україну, ми підготували шпаргалку. В ній містяться найпоширеніші запитання щодо нової процедури, які ми почули за останні тижні від операторів буксирів, барж та інших плавзасобів.

1. З 19 квітня 2025 запроваджено нове регулювання – так звані “авторизації” на застосування митного режиму тимчасового ввезення. Поміщення товарів у митний режим тимчасового ввезення здійснюється за умови наявності у підприємства відповідної авторизації. Рішення щодо авторизації приймаються митними органами на підставі заяви підприємства.

Отже, тепер процедура відкриття режиму тимчасового ввезення стала двохкроковою. Спочатку фрахтувальник судна повинен подати заяву до митниці та отримати авторизацію на режим тимчасового ввезення. І тільки після цього подається митна декларація, в якій зазначаються реквізити цієї авторизації. Нагадаємо, що раніше можна було відразу подавати декларацію, і жодні авторизації не були потрібні.

2. Ч.7 статті 106 Митного кодексу України доповнено новою нормою, відповідно до якої при продовженні строку тимчасового ввезення на строк понад 3 роки необхідно сплачувати так звані “проценти з мита та ПДВ”. Приклад розрахунку сум процентів наведено у листі ДМСУ від 08.04.2025 №15/15-01-03/7/2107. Такі проценти нараховуються лише за період, на який продовжується строк тимчасового ввезення.

Це важливі зміни. Оскільки коефіцієнти для розрахунку процентів привязані до облікової ставки НБУ, загальні суми митних платежів є значними. І ми радимо фрахтувальникам суден ретельно перевіряти ці суми заздалегідь для уникнення несподіванок.

Отже, на відміну від минулого періоду, тепер при продовженні строку тимчасового ввезення після спливу 3 років необхідно сплачувати податки. І їх необхідно авансом сплачувати на рахунок митниці до подачі митної декларації для продовження строку ввезення.

3. Продовження строку тимчасового ввезення для товарів, які було ввезено в Україну до набуття цих змін, не підпадає під надання авторизацій. Хоча спочатку, в кінці квітня, митниці вимагали отримання авторизації навіть для продовження строку, в травні митниці отримали розяснення ДМСУ, яке остаточно врегулювало цю проблему.

Отже, процедура продовження, як і раніше, складається з 2 етапів: (1) отримання дозволу митниці на продовження і (2) оформлення додаткової митної декларації. Для отримання дозволу до митниці подається заява фрахтувальника судна і документи, що аргументують підстави продовження. Зокрема, це може бути додаткова угода до бербоут-чартеру на судно.  

4. Строк, на який буде продовжено режим тимчасового ввезення, визначає митниця. Цей строк митниця, як правило, бере із поданих на розгляд документів. Як приклад, якщо фрахтувальник продовжує бербоут-чартер на 6 місяців, митниця продовжує строк тимчасового ввезення на ті самі 6 місяців, а не на 3 місяці чи 1 рік. Максимально можливий строк продовження – 3 роки. 

Але памʼятаємо про сплату митних платежів (див. розділ 2 вище). Хочете продовжити строк на наступні 3 роки – доведеться авансом сплатити до бюджету проценти з мита та ПДВ на ці 3 роки. 

5. При продовженні строку митниця має право провести огляд морських суден. Раніше митниці реалізовували таке право вибірково, оглядаючи їх далеко не при кожному продовженні. Але протягом 2024-2025 років, враховуючи військовий стан, такі огляди стали обовʼязковими. Тому фрахтувальник судна зобов’язаний надати доступ представнику митниці до судна для його огляду.

6. Додаткова митна декларація фіксує суми сплачених фрахтувальником податків. Також вона містить нову дату завершення строку тимчасового ввезення. Дата завершення оформлення декларації підтверджує право використовувати тимчасово ввезені морські судна на митній території Україні.

Залишились запитання? Port Clearance відповість на кожен з них. Чекаємо на Ваші запити.